دسته بندی | علوم تربیتی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 4108 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 208 |
، در حجم 206 اسلاید قابل ویرایش.
بخشی از متن:
برای انسانهای عادی رسیدن به واقعیت از طریق وحی و .... ممکن نیست.
باید با بهرهگیری از تجارب دیگران و روشهای علمی باشد
این نحوه کشف حقیقت ابتدا در علوم بعداً در علوم انسانی نیز مطرح شد.
نظریه : مجموعهای از تعریفها و پیشنهادها درباره تعدادی متغیر به هم پیوسته که یا رابطه یا همبستگی یا اثر آنرا مورد توجه قرار میدهد.
اگر باران ببارد هوا خنگ میشود - علت و معلولی (دو متغیر به هم پیوستهاند).
بین قدرت عضلات و پرش ارتقاع رابطه همبستگی
هدف تحقیق : انشاء نظریه و بیان روابط و بررسی صحت و سقم آنها است.
تحقیق =حقیقتیابی
یک عملیات علمی منظم به منظور دستیابی به سئوالات (مسئله) تحقیق.
انواع تحقیق:
بنیادی = گسترش مرزهای دانش
مثال: کشف یک ویروس ناشناخته
- بعلت ارزش نتایج آن در تعمیم به کل جامعه روش نمونهگیری حائز اهمیت است.
انواع تحقیق
- کاربردی = نمونهگیری- استنباط و تعمیم مثل بنیادی است.
- هدف: رشد و بهتر کردن یک روش – راه دور یا حضوری.
یک رویه
یک نوع تصمیمگیری در مدیریت :
ضابطه مدار
رابطه مدار
و...
این فایل با فرمت پاورپوینت در 206 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
انسان دارای پیشرفته ترین نظام عصبی در بین موجودات جهان است
تحقیق فرایند رسیدن به پاسخ سئوال پژوهشی است
روشهای استدلالی در پاسخ به سئوالات
Deductive Method روش قیاسی
این روش توسط ارسطو ابداع وشامل یک حکم کلی (کبری) ،یک حکم جزئی (صغری) و یک نتیجه است وعیب آن در جائی است که حکم قطعی و کلی وجود ندارد ویا حکم کلی نادرست است
Inductive Method روش استقرایی
فرانسیس بیکن – از مشاهده جزئیات پی به امور کلی میبریم.
عیب آن عدم امکان مشاهده تک تک اجزا میباشد.قابلیت تعمیم ندارد.
Scientific Method روش علمی
داروین- از طریق ترکیب دو روش استقرایی و قیاسی وپیش فرضهایی از پیشینیان فرضیه هایی را تدوین و سپس آن را می آزماید.این روش چهار چوب پژوهشهای امروزی و روش علمی است
علم چیست؟
علمی به دست آمده» معرفی میکند.
مفروضههای بنیادین علم
۱- طبیعت منظّم است و این نظم قابل شناسایی است.
۲- همه پدیدههای طبیعی، عمل طبیعی دارند و در پسِ هر پدیدهای، علّت یا علّتهایی وجود دارد.
۳- شناخت علمی امری بدیهی نیست و از آنجا که همیشه خطا وجود دارد دیدگاه علمی بر اساس شک و انتقاد استوار است.
۴- علم از راه تجربه کسب میشود یعنی اگر بنا باشد که علم در درک دنیای واقعی به ما کمک کند باید مبتنی بر تجربه و مشاهده باشد.
۵- معرفت علمی غیراصلی بوده و تغییر میکند؛ یعنی آنچه در گذشته نمیشناختیم اکنون میشناسیم و دانش کنونی ممکن است در آینده اصلاح شود (هومن، ۱۳۷۴).
هدف علم
مراحل پژوهش علمی
ویژگی های مسئله تحقیق
۱- مسئله تحقیق باید محدود و مشخص باشد و متغیرهای آن به صورت عینی قابل تعریف باشند.
۲- در مسئله تحقیق باید موضوع مهمی مطرح شده باشد.
۳- در مسئله تحقیق باید موضوع جدیدی مطرح شود.
۴- مسئله مورد تحقیق باید با دانش و زمینه تخصصی محقق وامکانات وشرایط محیطی هماهنگ باشد.
نظریه
یک نظریه وقتی از نظر علمی مورد قبول است که: